Semestern är äntligen här för min del och fiskesuget är riktigt stort då det vart dåligt med tid till fiske sista veckorna, förhoppningsvis kan man ta igen lite på semestern. Första veckan var en hel del inplanerat. Larsson hade nämligen tre dagar ledigt i följd och vi hade sen några veckor tillbaka planerat in fiske i tre dagar.

Måndag 22/7
Medverkande: Bellmyr, Larsson, Karin

Första dagen hade vi avsatt för fiske i Byasjön och Ottersjön. Den sistnämnda hade vi ingen erfarenhet av alls, medans Byasjön har vi besökt enstaka gånger för väldigt väldigt många årsedan, så vi hade egentligen noll koll. Alltid svårt att komma till nya sjöar och tro sig lyckas. Vi hade iallafall med oss mängder med prylar för att kunna testa oss fram och variera vårat fiske. Vi körde till en början med trolling i Byasjön för att leta intressanta platser med ekolodet, vi fastnade framför allt för grundet i mitten av sjön och rörde oss därför mycket runt där med flera hugg som resultat.

Efter flera timmars trögt fiske gav vi oss över till Ottersjön. Här snackar vi kontraster mellan två närliggande och ihop hängande sjöar. Byasjön med djup över 10 meter på stora delar av sjön och Ottersjön där man ska vara glad om man hittar 2,5 meter djup. Misstänker att det i båda sjöarna vid vårat besök var väldigt lågt vatten på grund av den senaste tidens brist på regn.  Ottersjön är en väldigt intressant sjö tycker jag, som gjord för jerk, flugfiske och ytbeten, blir till att komma tillbaka vid senare tillfälle för att testa igen. Någon mindre gädda och några abborrar blev det trots det otroligt varma vädret.

Framåt kvällningen drar vi återigen över till byasjön för att testa lyckan innan vi trailar hem båten igen. Larsson drar ytterligare någon gädda innan vi ger oss hemåt. Det verkar som om värmen som är nu gör det svårfiskat efter gädda åtminstone på dagtid.

Tisdag 23/7
Medverkande: Bellmyr, Larsson
Tisdagen tar vi nya tag och valde att traila till Norra Stensjön för att testa lyckan. Även detta en sjö som jag inte har några vida erfarenheter av, medans Larsson fiskat där en del i sin barndom. Börjar återigen med trolling för att ”titta” igenom sjön. Efter några vändor utan fisk bestämmer vi för att testa gäddmete, efter någon timma utan fisk går vi över till flötestrolling. Vi hinner inte köra mer än 20 meter innan först gäddan smäller på, sen löser huggen av varandra med jämnt tempo i någon timma innan det tillslut återigen dör ut. Alla gäddorna var av den mindre storleken men trots det så var de riktigt pigga och alerta och bjöd upp till dans vilket ändå gjorde det riktigt roligt.

Vid 6 tiden drar vi oss snabbt hemåt för att packa om till nytt fiske. När Karin kommit hem från jobbet åker vi till piren i Träslovslägeshamn. Här testade vi oss fram på alla tänkbara sätt utan någon fisk. Vi såg några enstaka makrillar på plats och folk vi pratade om hade fått en enda vilket tyder på segt fiske.

Onsdag 24/7
Medverkande: Bellmyr, Larsson, Jim
Onsdagen var dedikerad åt flytringsfiske. Flytringarna som jag och jim köpte för något år sedan har inte använts ännu i år så nu var det äntligen dags. Larsson har även han köpt sig en och detta blev andra turen för honom i år. Flytring är helt makalöst bra för spinnfiske med ex popper, paddla sig sakta framåt längt näckrosorna medans man kastar in rapala poppern i gluggarna, riktigt kul och spännande fiske när man ser hur gäddorna rustar ut från sitt skydda för att attackera betet. Dessvärre lyckas inget vidare med att kroka gäddorna. Men ett gäng pigga abborrar på popper är även det roligt. Vi testade även att söka av sjöns djupare partier både med spinn och mete, men inget var intresserad av våra prylar. När jag vid ett tillfälle testade mete med mask dyker mitt flöte ordentligt och det blir en lång fajt mellan mig och fisken. Vad jag med tanke på styrkan och rusningar först trodde var en mindre gädda visade sig vara en otroligt fin abborre när den tillslut närmade sig ytan. En ordentlig fajt på mitt lätta ul spö, en fajt som abborren vann genom att kliva av precis vid flytringskanten. Med tanke på detta och aktiviteten på abborrarna bestlutade vi oss för att på kvällen byta ut Larsson (som var tvungen att åka hem till växjö) mot Karin, Pillan och Minnah och ge oss i väg på lite korvgrillning och mer mete. Detta resulterade inte någon fisk, däremot såg vi ett stim med stora abborrar som gick upp på grunt vatten och jagade och rörde upp ordentligt i vattenytan, alltid ett få bevittna detta, som vi bli avslutet på en fin fiskedag.

Sammanfattat kan man konstatera att jag fiskat väldigt mycket de senaste 3 dygnen men inte haft någon större lycka i fisket. Men det är bara en sak som gäller ”Grejerna i vattnet” annars har man ingen chans till fisk.

Tagged with:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.